fbpx

Zasady współpracy w MLS

Poniżej opisujemy w prosty i przejrzysty sposób zasady etyczne i praktyczne, którymi kierują się pośrednicy współpracujący w ramach MLS. Współpraca w ramach MLS jest w dużej mierze oparta o zaufanie i wysoką kulturę etyczną pośredników w obrocie nieruchomościami. W systemie nie ma pośredników, którzy nie współpracują, nie pokazują nieruchomości innym pośrednikom, działają na niekorzyść swoich Klientów. System MLS nie sprawdzi się w przypadku takiego modelu współpracy. Wszelkie tego typu działania są eliminowane z systemu.

1. Kto może korzystać z MLS

  • Pośrednicy w obrocie nieruchomościami, którzy pracują w modelu umów wyłącznych (ekskluzywnych)
  • Pośrednicy, którzy pracują z Klientem poszukującym nieruchomości
  • Z systemu NIE mogą korzystać osoby prywatne, inwestorzy, osoby nie będące aktywnie działającymi pośrednikami

2. Podstawowe funkcjonalności MLS

  • Publikowanie ofert
  • Wprowadzanie Klientów poszukujących
  • Dopasowywanie Klientów do ofert
  • Zgłaszanie klienta pośrednikowi obsługującemu podaż
  • Szybkie wysyłanie ofert do Klientów
  • Wydruki ofert
  • Wprowadzanie transakcji do systemu
  • Dostęp do cen transakcyjnych
  • Wyszukiwanie agencji
  • Wyszukiwanie agentów

3. Jakie oferty można publikować w MLS

  • Tylko oferty „na wyłączność”
  • Tylko oferty aktualne
  • Tylko oferty, gdzie mamy podpisane umowy z Klientem
  • Tylko nieruchomości sprawdzone pod kątem prawnym oraz takie, w których pośrednik już wcześniej był, oglądał

4. Jak publikować oferty w MLS

  • W pierwszej kolejności opublikuj ofertę MLS (przez kilka dni - od 3 dni do 2 tygodni), jeśli nie sprzedasz z innym pośrednikiem, opublikuj na portalach, na fb

5. Treść oferty

  • W treści ani na materiałach wizualnych nie dodajemy identyfikacji biura, ani agenta
  • Oferta musi być gotowa do wysłania dalej przez innego pośrednika

6. Publikacja ofert pośredników na Twojej stronie www

  • Istnieje możliwość publikacji ofert innych pośredników, którzy zamieścili oferty w MLS i którzy jednocześnie wyrazili zgodę na publikację ich ofert na stronach innych agencji

7. Jak informować innych pośredników o tym, że szukasz klienta na nieruchomość

  • Facebook: po tym jak opublikujesz posta na facebooku w MLS, wrzuć post na zamkniętą lokalną grupę pośredników - poinformuj jaką nieruchomość masz na sprzedaż i podaj nr ID oferty w MLS (wrzuć 1 zdjęcie, krótki opis, lokalizację, cenę i odeślij do MLS)
  • Mailing: jeśli wysyłasz mailingi do innych pośredników, podaj informację, że oferta jest do pobrania w MLS, podaj ID oferty
  • Tablica w MLS: wklej link do oferty w części Tablica w MLSie

8. Jak pracować z poszukiwaniami

  • Wpisujemy każdego Klienta (imię i nazwisko), z którym mamy podpisaną umowę na poszukiwania
  • Wpisujemy kryteria poszukiwania Klienta i szukamy ofert spełniających oczekiwania
  • Możemy też wpisywać Klientów bez umowy, ale przy zgłaszaniu Klienta innemu pośrednikowi już musimy mieć podpisaną umowę
  • Nie będziesz widzieć poszukiwań innych agentów, ale Twoje poszukiwania będą kojarzone z ofertami innych agentów

9. Zgłaszanie Klienta innemu pośrednikowi

  • W przypadku, gdy chcemy pokazać ofertę swojemu Klientowi, zgłaszamy takiego Klienta pośrednikowi (pobierz adres)
  • Podajemy dane, które w jednoznaczny sposób zidentyfikują Klienta (co najmniej Imię i Nazwisko). Podajemy te dane po to, aby pośrednik sprzedający wiedział, że dany Klient jest Klientem Pośrednika zgłaszającego. Od tej chwili transakcja z Klientem zgłoszonym może odbyć się tylko przy udziale Pośrednika zgłaszającego Klienta

10. Drzwi otwarte

  • Jeśli planujesz Drzwi Otwarte dla danej nieruchomości to przygotuj gotowego malia, który zostanie wysłany przez biuro MLS. Przygotuj tytuł maila, treść maila i zdjęcia, które załączysz.
  • Wyślij takiego maila na mls@mls.org.pl podając jednocześnie wysokość wynagrodzenia do podziału z pośrednikiem, który przyprowadzi Klienta kupującego na dzień otwarty. Wysokość tego wynagrodzenia nie może być niższa niż 0,5% wartości transakcji przy sprzedaży i 25% przy wynajmie.
  • Pamiętaj w treści maila o podaniu numeru oferty (ID) z MLSu
  • Podaj proponowaną datę wysyłki maila
  • Warunkiem wysłania maila przez Biuro jest brak zaległości w opłatach za dostęp do systemu MLS

11. Transakcje

  • Zgłaszamy każdą zrealizowaną przez nas transakcję (bez względu czy odbyła się ona przy udziale MLS, czy nie)
  • Zgłaszam transakcje po to, aby pozostawić innym pośrednikom informacje na temat cen transakcyjnych (w zamian otrzymamy dostęp do cen transakcyjnych setek innych pośredników)
  • Dzięki temu, że zgłaszasz swoje transakcje, inni pośrednicy robią to samo, w ten sposób budujesz bazę cen transakcyjnych w Twoim regionie, do której masz dostęp. Baza ta jest bezpieczna, dostęp do niej mają tylko użytkownicy MLS

12. Nadużycia

  • Postaraj się wyjaśnić problem najpierw z agentem prowadzącym ofertę
  • ​Jeśli Agent nie reaguje, postaraj się dotrzeć do jego przełożonego
  • Jeśli przełożony nie reaguje, zgłoś nadużycie przez system MLS - zajmiemy się nim i poinformujemy Cię, jak temat został zakończony

13. Wynagrodzenie i podział wynagrodzenia z drugim agentem

  • W MLSie każdy z pośredników obsługuje swojego Klienta i musi mieć z nim zawartą umową i zabezpieczone wynagrodzenie
  • Nie ma obowiązku podziału wynagrodzenia przy sprzedaży/wynajmie
  • Jeśli jednak agent obsługujący sprzedaż chce podzielić się wynagrodzeniem z agentem obsługującym popyt - może wprowadzić taką informację w systemie (kwota lub %) tym samym zwiększając swoją szansę na sprzedaż

14. Zapraszanie do systemu

  • Do systemu możemy zaprosić agencje nieruchomości, o których wiemy, że pracują etycznie i współpracują z innymi pośrednikami
  • Nie zapraszamy do systemu inwestorów lub osób prywatnych
  • Za rozwój systemu odpowiedzialny jesteś Ty - to ile firm z Twojego regionu będzie korzystać z MLS zależy od Ciebie

15. Niedopuszczalne zachowania

  • Nie prezentowanie aktualnej oferty w MLS innemu pośrednikowi
  • Wprowadzanie oferty najpierw na portale ogłoszeniowe, a dopiero później do MLSu
  • Udostępnianie systemu MLS osobom spoza swojej firmy
  • Niedopuszczalne jest wprowadzanie do MLS tylko części swoich ofert "na wyłączność"

16. Łamanie zasad, wyłapywanie nadużyć

  • Jeśli widzisz, że ktoś łamie zasady etyczne i zasady współpracy w MLS - w pierwszej kolejności porozmawiaj z nim osobiście
  • Jeśli to nic nie da, postaraj się porozmawiać z jego przełożonym
  • Jeśli to nic nie da, zgłoś problem Lokalnemu Koordynatorowi albo do Biura WSPON
  • W przypadku braku współpracy łamiącego zasady - zostaje on usunięty z systemu MLS

17. Lokalni Koordynatorzy

  • W każdym regionie działa Regionalny Koordynator MLS
  • Ostatecznie rozstrzyga spory
  • Akceptuje Agencje zgłaszające się do systemu

Lista aktualnych regionów i koordynatorów:

Warszawa, Joanna Różankowska, asia@mls.org.pl

Poznań, Barbara Chalińska, basia@mls.org.pl

Kraków, Tomasz Nowak, tomek@mls.org.pl

Katowice, Anna Tejs, ania@mls.org.pl

Rzeszów, Adrian Kuś, adrian@mls.org.pl
Łódź, Jakub Piąstka, jakub@mls.org.pl
Wrocław, Szymon Szulc, szymon@mls.org.pl
Bydgoszcz, Sabina Libera, sabina@mls.org.pl
Białystok, Piotr Kurzawa, piotr@mls.org.pl

Polska, Krzysiek Kowalkowski, krzysiek@mls.org.pl


Chcesz zostać koordynatorem swojego regionu, napisz: krzysiek@mls.org.pl

18. Koszty MLSu

  • Miesięczny koszt dostępu do Systemu:
    125 zł / miesiąc / region*

    * cena netto (bez względu na liczbę ofert, agentów i oddziałów w jednym regionie) dla firm zrzeszonych w PFRN oraz Użytkowników Ponadregionalnego MLS (szczegóły u lokalnych koordynatorów)
    lub
    290 zł / miesiąc / region - cena netto (bez względu na liczbę ofert, agentów i oddziałów w jednym regionie) dla pozostałych firm (szczegóły u lokalnych koordynatorów)

19. Kontakt


Chcesz dołączyć do MLS?

Chcesz zostać
Lokalnym Koordynatorem?

Prawa autorskie, WSPON